PROJEKT RODZINA W CENTRUM 3

Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata
2014 – 2020, Oś priorytetowa 9 Solidarne społeczeństwo, Działanie 9.3 Rozwój usług zdrowotnych i społecznych, Poddziałanie 9.3.2 Rozwój usług społecznych.

Całkowita wartość projektu: 19 330 603,60 zł

Dofinansowanie projektu z UE: 16 431 013,06 zł

BENEFICJENCI PROJEKTU

  • Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu;
  • 19 Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie w województwie kujawsko-pomorskim;
  • 4 Ośrodki Pomocy Społecznej w miastach na prawach powiatu w województwie kujawsko-pomorskim.
  • Fundacja na Rzecz Rozwoju Dzieci Niepełnosprawnych “DAJ SZANSĘ”

OKRES REALIZACJI

Projekt realizowany będzie od 01.01.2021 r. do 31.12.2023 r.

CEL PROGRAMU

Celem projektu jest zwiększenie dostępu do usług wsparcia rodziny i pieczy zastępczej w formach zdeinstytucjonalizowanych w województwie kujawsko-pomorskim.

EFEKTY:

  • kompleksowe objęcie wsparciem rodzin zastępczych oraz rodzin przeżywających trudności opiekuńczo-wychowawcze
  • poprawę relacji w rodzinie
  • równe szanse rozwoju dzieci
  • zmniejszenie liczby dzieci umieszczanych w pieczy
  • wzrost liczby kandydatów na rodziny zastępcze

 

plakat rwc3

 

Informacja o projekcie „Rodzina w Centrum 3”

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Chełmnie informuje o realizacji projektu pn. „Rodzina w Centrum 3” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020  współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Oś priorytetowa 9 „Solidarne społeczeństwo”, Działanie 9.3. „Rozwój usług zdrowotnych i społecznych”, Poddziałanie 9.3.2. „Rozwój usług społecznych”.

W ramach projektu „Rodzina w Centrum 3” zakłada się do realizacji trzy zadania:
zadanie 1: wsparcie rodziny naturalnej i zastępczej w formach zdeinstytucjonalizowanych jako element procesu aktywizacji społecznej

zadanie 2: działania na rzecz wzmocnienia procesu usamodzielnienia wychowanków pieczy zastępczej, umożliwiające ich pełen udział w życiu społecznym

zadanie 3: przejście z opieki instytucjonalnej do usług świadczonych w lokalnej społeczności poprzez tworzenie rodzinnych form pieczy zastępczej oraz placówek opiekuńczo-wychowawczych do 14 dzieci

Celem CWR jest zapewnienie szerokiego dostępu do specjalistycznych usług wsparcia rodziny i pieczy zastępczej dla rodzin naturalnych i zastępczych poprzez zbudowanie zintegrowanego systemu pomocy dla rodzin w powiecie chełmińskim.

Centra służą deinstytucjonalizacji świadczonego wsparcia oraz przejściu do świadczenia usług w lokalnej społeczności. Integralnym elementem usług społecznych jest prewencja mająca zapobiegać umieszczeniu osób w opiece instytucjonalnej, w tym rozdzieleniu dziecka z rodziną i umieszczeniu w pieczy zastępczej.

PROJEKT SKIEROWANY JEST DO :

  1. osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczonych społecznie w tym:

  • osób przebywających w pieczy zastępczej,

  • osób opuszczających pieczę zastępczą,

  • osób w rodzinach przeżywających trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo –wychowawczych, o których mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. 2020r. poz. 821 ze zm.);

  1. otoczenia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym: osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą.

WARUNKI UCZESTNICTWA W PROJEKCIE

Kandydaci, którzy chcą uczestniczyć w szkoleniach i poradnictwach realizowanych w ramach projektu, muszą spełniać niżej wymienione warunki formalne:

  • przynależność do grup docelowych projektu;

  • posiadać zameldowanie ( stałe lub czasowe) na terenie danego powiatu;

  • nie korzystać z takich samych form wsparcia jednocześnie w żadnym innym projekcie współfinansowanym przez Europejski Fundusz Społeczny;

  • osoby, które zostaną zakwalifikowane do uczestnictwa w projekcie, zobowiązane są do podpisania i przedłożenia wymaganych dokumentów.

Udział uczestników w projekcie jest bezpłatny, możliwy jest także zwrot kosztów dojazdu do CWR. Rekrutacja uczestników odbywa się na bieżąco i jest otwarta przez cały czas trwania działań projektowych.

Do zadań Centrum Wspierania Rodzin należy udzielanie wsparcia uczestnikom w formie następujących usług:

    1. specjalistycznego poradnictwa rodzinnego, tworzącego zintegrowaną usługę poradniczą poprzez indywidualne spotkania z członkami rodzin naturalnych
      i zastępczych, w tym poradnictwo:

a) pedagogiczne, mające na celu m. in. wzmocnienie kompetencji rodzicielskich, poprawę relacji rodzic – dziecko, wspomaganie rozwoju dziecka, w tym dziecka niepełnosprawnego ze szczególnymi potrzebami rozwojowymi, ukierunkowanie procesu wychowawczego w przypadku dziecka zagrożonego niedostosowaniem społecznym, wzrost umiejętności wykorzystania przez rodzinę własnego potencjału, doświadczeń, możliwości, wzorców i tradycji. Jednostką miary poradnictwa pedagogicznego jest godzina zegarowa.

b)psychologiczne obejmujące m. in. relacje rodzinne, komunikację wewnątrzrodzinną, pełnienie ról w rodzinie, wartości rodziny i jej poszczególnych członków, ma na celu poprawę funkcjonowania społecznego rodzin z dziećmi w ich środowisku zamieszkania, pomoc w rozwiązywaniu kryzysów rozwojowych, rodzinnych, problemów emocjonalnych, trudności wychowawczych, wzmocnienie umiejętności radzenia sobie z problemami dotykającymi rodzinę, rozwiązywania konfliktów itp. Jednostką miary poradnictwa psychologicznego jest godzina zegarowa.

c)logopedyczne, mające na celu wsparcie rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym z zakresu mowy i słuchu, poprawiające kompetencje uczenia się i komunikacji z otoczeniem. Jednostką miary poradnictwa logopedycznego jest godzina zegarowa.

  1. mediacji rodzinnych świadczonych w celu rozwiązywania konfliktów i trudnych sytuacji pomiędzy członkami rodziny. W czasie mediacji osoby uczą się nowego sposobu porozumiewania się między sobą, podejmowania decyzji, rozwiązywania konfliktów, które mogą później wykorzystać w codziennym życiu, w innych sytuacjach. Mediacje są prowadzone zgodnie ze standardami Społecznej Rady ds. Alternatywnych Metod Rozwiązywania Konfliktów i Sporów powołanej przy Ministrze Sprawiedliwości. Jednostką miary mediacji rodzinnych jest godzina zegarowa.

  2. terapii rodzinnej grupowej i indywidualnej dla rodzin z problemami, której celem jest m. in. zidentyfikowanie problemów rodziny, określenie ich źródeł i wspólna praca całej rodziny nad zmianą, a tym samym uzyskanie wzmocnienia więzi, poprawa relacji w rodzinie, poprawa porozumiewania się, umiejętność wyrażania własnych uczuć. Celem jest również terapia uzależnień i współuzależnień w sytuacji występowania różnego rodzaju nałogów występujących w rodzinach objętych wsparciem w ramach projektu. Jednostką miary terapii rodzinnej jest godzina zegarowa.

  3. superwizja rodzin zastępczych oraz z problemami opiekuńczo-wychowawczymi, służąca m. in. weryfikacji kompetencji wychowawczych, ich doskonaleniu, przeciwdziałaniu wypaleniu pod okiem profesjonalnych superwizorów. Jednostką miary superwizji jest godzina zegarowa.

  4. warsztaty dla rodziców naturalnych i zastępczych, zwiększające i wzmacniające ich kompetencje oraz umiejętności wychowawcze, służące m. in. poprawie komunikacji i relacji w rodzinie, w tym w relacjach rodzic-dziecko, nabywaniu umiejętności zarządzanie czasem, finansami, radzenia sobie ze stresem, warsztaty kompetencji społecznych /warsztaty jednodniowe, 6 godzin zegarowych, dla ok. 10 os./.

  5. zajęcia animacyjne dla dzieci rodziców korzystających z warsztatów w celu zapewnienia opieki nad dziećmi przez animatora podczas gdy rodzice uczestniczą w warsztatach poprzez organizowanie gier i zabaw edukacyjnych, np. plastyczne, manualne, prowadzenie ćwiczeń ruchowych i zabaw z dziećmi /6 godzin zegarowych/.

  6. warsztaty dla dzieci i młodzieży, w tym socjoterapeutyczne dla przebywających w pieczy oraz z rodzin naturalnych z problemami opiekuńczo-wychowawczymi
    w celu nabycia umiejętności, które zapobiegają niedostosowaniu społecznemu. /warsztaty jednodniowe, 6 godzin zegarowych, dla ok 10 os./.

  7. warsztaty dla osób przebywających i opuszczających pieczę zastępczą wzmacniające ich kompetencje w wypełnianiu ról społecznych, zwiększenie potencjału wychowanków wchodzących w proces usamodzielniania poprzez treningi umiejętności życiowych (np. ekonomicznych, zdrowotnych, kulinarnych) i społecznych /warsztaty jednodniowe, 6 godzin zegarowych, dla ok 10 os./.

W ramach projektu przewiduje się współpracę z Fundacją DAJ SZANSĘ w Toruniu, która zrealizuje działania w zakresie wczesnej profilaktyki rodziców i dzieci w obszarze zaburzeń powstałych w wyniku kontaktu dziecka w okresie płodowym z alkoholem tj. z FASD – Spektrum Płodowych Zaburzeń Alkoholowych oraz zorganizuje i przeprowadzi kompleksowe, specjalistyczne usługi skierowane do rodziców, opiekunów i dzieci z syndromem FASD lub z podejrzeniem występowania tego syndromu na obszarze województwa Kujawsko – Pomorskiego, w tym:

Diagnoza: 3 dniowy pobyt dziecka z rodzicami/ opiekunami, w tym:

  • zajęcia terapeutyczne ze specjalistami FASD,

  • opracowanie diagnozy przez zespół, przekazanie i omówienie diagnozy i zaleceń,

Terapia: 5 dniowy pobyt dziecka z rodzicami/ opiekunami, w tym :

  • zajęcia ze specjalistami dla dzieci oraz konsultację z rodzicami/opiekunami,

  • ćwiczenia i zajęcia usprawniające ruchowo, intelektualnie, wsparcie i konsultacje psychologiczne, konsultacja lekarska,

  • opracowanie Indywidualnego Programu Działań Terapeutycznych,

Spotkania szkoleniowe o tematyce:

  • zaburzenia więzi,

  • wsparcie rozwoju dziecka z FASD

Projekt „Rodzina w Centrum 3” zakłada także zwrot kosztów dojazdu dla uczestników projektu oraz specjalistów do miejsca świadczenia usług.

Działania projektowe będą realizowane w okresie od kwietnia 2021r. do grudnia 2023r.

Więcej informacji dotyczących projektu można uzyskać w siedzibie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Chełmnie przy ul. Słowackiego 3, pokój nr 6 oraz pod numerem telefonu 56 677 24 49 lub 509 687 799.

Osoba do kontaktu Aleksandra Kubacka – specjalista pracy socjalnej ds. wspierania rodziny i pieczy zastępczej.

 

plakat RWC3

PROJEKT RODZINA W CENTRUM 3

Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata
2014 – 2020, Oś priorytetowa 9 Solidarne społeczeństwo, Działanie 9.3 Rozwój usług zdrowotnych i społecznych, Poddziałanie 9.3.2 Rozwój usług społecznych.

Całkowita wartość projektu: 12 663 937,00 zł
Dofinansowanie projektu z UE: 10 764 346,45 zł

BENEFICJENCI PROJEKTU

  • Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu;
  • 19 Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie w województwie kujawsko-pomorskim;
  • 4 Ośrodki Pomocy Społecznej w miastach na prawach powiatu w województwie kujawsko-pomorskim.
  • Fundacja na Rzecz Rozwoju Dzieci Niepełnosprawnych “DAJ SZANSĘ”

OKRES REALIZACJI

Projekt realizowany będzie od 01.01.2021 r. do 31.12.2022 r.

CEL PROGRAMU

Celem projektu jest zwiększenie dostępu do usług wsparcia rodziny i pieczy zastępczej w województwie kujawsko-pomorskim.

Informacja o projekcie „Rodzina w Centrum 3”

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Chełmnie informuje o realizacji projektu pn. „Rodzina w Centrum 3” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020  współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Oś priorytetowa 9 „Solidarne społeczeństwo”, Działanie 9.3. „Rozwój usług zdrowotnych i społecznych”, Poddziałanie 9.3.2. „Rozwój usług społecznych”.

W ramach projektu „Rodzina w Centrum 3” zakłada się do realizacji trzy zadania:
zadanie 1: wsparcie rodziny naturalnej i zastępczej w formach zdeinstytucjonalizowanych jako element procesu aktywizacji społecznej

zadanie 2: działania na rzecz wzmocnienia procesu usamodzielnienia wychowanków pieczy zastępczej, umożliwiające ich pełen udział w życiu społecznym

zadanie 3: przejście z opieki instytucjonalnej do usług świadczonych w lokalnej społeczności poprzez tworzenie rodzinnych form pieczy zastępczej oraz placówek opiekuńczo-wychowawczych do 14 dzieci

W ramach projektu przy Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Chełmnie funkcjonuje Centrum Wspierania Rodzin w powiecie chełmińskim.

Celem CWR jest zapewnienie szerokiego dostępu do specjalistycznych usług wsparcia rodziny i pieczy zastępczej dla rodzin naturalnych i zastępczych poprzez zbudowanie zintegrowanego systemu pomocy dla rodzin w powiecie chełmińskim.

Centra służą deinstytucjonalizacji świadczonego wsparcia oraz przejściu do świadczenia usług w lokalnej społeczności. Integralnym elementem usług społecznych jest prewencja mająca zapobiegać umieszczeniu osób w opiece instytucjonalnej, w tym rozdzieleniu dziecka z rodziną i umieszczeniu w pieczy zastępczej.

PROJEKT SKIEROWANY JEST DO :

    1. osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczonych społecznie w tym:
      1. osób przebywających w pieczy zastępczej,
      2. osób opuszczających pieczę zastępczą,
      3. osób w rodzinach przeżywających trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo –wychowawczych, o których mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. 2020r. poz. 821 ze zm.);
    2. otoczenia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym: osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą.

WARUNKI UCZESTNICTWA W PROJEKCIE

Kandydaci, którzy chcą uczestniczyć w szkoleniach i poradnictwach realizowanych w ramach projektu, muszą spełniać niżej wymienione warunki formalne:

    • przynależność do grup docelowych projektu;
    • posiadać zameldowanie ( stałe lub czasowe) na terenie danego powiatu;
    • nie korzystać z takich samych form wsparcia jednocześnie w żadnym innym projekcie współfinansowanym przez Europejski Fundusz Społeczny;
    • osoby, które zostaną zakwalifikowane do uczestnictwa w projekcie, zobowiązane są do podpisania i przedłożenia wymaganych dokumentów.

Udział uczestników w projekcie jest bezpłatny, możliwy jest także zwrot kosztów dojazdu do CWR. Rekrutacja uczestników odbywa się na bieżąco i jest otwarta przez cały czas trwania działań projektowych.

Do zadań Centrum Wspierania Rodzin należy udzielanie wsparcia uczestnikom w formie następujących usług:

    • specjalistycznego poradnictwa rodzinnego, tworzącego zintegrowaną usługę poradniczą poprzez indywidualne spotkania z członkami rodzin naturalnych
      i zastępczych, w tym poradnictwo:

a) pedagogiczne, mające na celu in. wzmocnienie kompetencji rodzicielskich, poprawę relacji rodzic – dziecko, wspomaganie rozwoju dziecka, w tym dziecka niepełnosprawnego ze szczególnymi potrzebami rozwojowymi, ukierunkowanie procesu wychowawczego w przypadku dziecka zagrożonego niedostosowaniem społecznym, wzrost umiejętności wykorzystania przez rodzinę własnego potencjału, doświadczeń, możliwości, wzorców i tradycji. Jednostką miary poradnictwa pedagogicznego jest godzina zegarowa.

b) psychologiczne obejmujące m. in. relacje rodzinne, komunikację wewnątrzrodzinną, pełnienie ról w rodzinie, wartości rodziny i jej poszczególnych członków, ma na celu poprawę funkcjonowania społecznego rodzin z dziećmi w ich środowisku zamieszkania, pomoc w rozwiązywaniu kryzysów rozwojowych, rodzinnych, problemów emocjonalnych, trudności wychowawczych, wzmocnienie umiejętności radzenia sobie z problemami dotykającymi rodzinę, rozwiązywania konfliktów itp. Jednostką miary poradnictwa psychologicznego jest godzina zegarowa.

c) logopedyczne, mające na celu wsparcie rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym z zakresu mowy i słuchu, poprawiające kompetencje uczenia się i komunikacji z otoczeniem. Jednostką miary poradnictwa logopedycznego jest godzina zegarowa.

    1.  
    • mediacji rodzinnych świadczonych w celu rozwiązywania konfliktów i trudnych sytuacji pomiędzy członkami rodziny. W czasie mediacji osoby uczą się nowego sposobu porozumiewania się między sobą, podejmowania decyzji, rozwiązywania konfliktów, które mogą później wykorzystać w codziennym życiu, w innych sytuacjach. Mediacje są prowadzone zgodnie ze standardami Społecznej Rady ds. Alternatywnych Metod Rozwiązywania Konfliktów i Sporów powołanej przy Ministrze Sprawiedliwości. Jednostką miary mediacji rodzinnych jest godzina zegarowa.
    • terapii rodzinnej grupowej i indywidualnej dla rodzin z problemami, której celem jest m. in. zidentyfikowanie problemów rodziny, określenie ich źródeł i wspólna praca całej rodziny nad zmianą, a tym samym uzyskanie wzmocnienia więzi, poprawa relacji w rodzinie, poprawa porozumiewania się, umiejętność wyrażania własnych uczuć. Celem jest również terapia uzależnień i współuzależnień w sytuacji występowania różnego rodzaju nałogów występujących w rodzinach objętych wsparciem w ramach projektu. Jednostką miary terapii rodzinnej jest godzina zegarowa.
    • superwizja rodzin zastępczych oraz z problemami opiekuńczo-wychowawczymi, służąca m. in. weryfikacji kompetencji wychowawczych, ich doskonaleniu, przeciwdziałaniu wypaleniu pod okiem profesjonalnych superwizorów. Jednostką miary superwizji jest godzina zegarowa.
    • warsztaty dla rodziców naturalnych i zastępczych, zwiększające i wzmacniające ich kompetencje oraz umiejętności wychowawcze, służące m. in. poprawie komunikacji i relacji w rodzinie, w tym w relacjach rodzic-dziecko, nabywaniu umiejętności zarządzanie czasem, finansami, radzenia sobie ze stresem, warsztaty kompetencji społecznych /warsztaty jednodniowe, 6 godzin zegarowych, dla ok. 10 os./.
    • zajęcia animacyjne dla dzieci rodziców korzystających z warsztatów w celu zapewnienia opieki nad dziećmi przez animatora podczas gdy rodzice uczestniczą w warsztatach poprzez organizowanie gier i zabaw edukacyjnych, np. plastyczne, manualne, prowadzenie ćwiczeń ruchowych i zabaw z dziećmi /6 godzin zegarowych/.
    • warsztaty dla dzieci i młodzieży, w tym socjoterapeutyczne dla przebywających w pieczy oraz z rodzin naturalnych z problemami opiekuńczo-wychowawczymi
      w celu nabycia umiejętności, które zapobiegają niedostosowaniu społecznemu. /warsztaty jednodniowe, 6 godzin zegarowych, dla ok 10 os./.
    • warsztaty dla osób przebywających i opuszczających pieczę zastępczą wzmacniające ich kompetencje w wypełnianiu ról społecznych, zwiększenie potencjału wychowanków wchodzących w proces usamodzielniania poprzez treningi umiejętności życiowych (np. ekonomicznych, zdrowotnych, kulinarnych) i społecznych /warsztaty jednodniowe, 6 godzin zegarowych, dla ok 10 os./.

W ramach projektu przewiduje się współpracę z Fundacją DAJ SZANSĘ w Toruniu, która zrealizuje działania w zakresie wczesnej profilaktyki rodziców i dzieci w obszarze zaburzeń powstałych w wyniku kontaktu dziecka w okresie płodowym z alkoholem tj. z FASD – Spektrum Płodowych Zaburzeń Alkoholowych oraz zorganizuje i przeprowadzi kompleksowe, specjalistyczne usługi skierowane do rodziców, opiekunów i dzieci z syndromem FASD lub z podejrzeniem występowania tego syndromu na obszarze województwa Kujawsko – Pomorskiego, w tym:

Diagnoza: 3 dniowy pobyt dziecka z rodzicami/ opiekunami, w tym:

    • zajęcia terapeutyczne ze specjalistami FASD,
    • opracowanie diagnozy przez zespół, przekazanie i omówienie diagnozy i zaleceń,

Terapia: 5 dniowy pobyt dziecka z rodzicami/ opiekunami, w tym :

    • zajęcia ze specjalistami dla dzieci oraz konsultację z rodzicami/opiekunami,
    • ćwiczenia i zajęcia usprawniające ruchowo, intelektualnie, wsparcie i konsultacje psychologiczne, konsultacja lekarska,
    • opracowanie Indywidualnego Programu Działań Terapeutycznych,

Spotkania szkoleniowe o tematyce:

    • zaburzenia więzi,
    • wsparcie rozwoju dziecka z FASD

Projekt „Rodzina w Centrum 3” zakłada także zwrot kosztów dojazdu dla uczestników projektu oraz specjalistów do miejsca świadczenia usług.

Działania projektowe będą realizowane w okresie od kwietnia 2021r. do grudnia 2022r.

Więcej informacji dotyczących projektu można uzyskać w siedzibie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Chełmnie przy ul. Słowackiego 3, pokój nr 6 oraz pod numerem telefonu 56 677 24 49.

Osoba do kontaktu Aleksandra Kubacka – specjalista pracy socjalnej ds. wspierania rodziny i pieczy zastępczej.

Rodzina w Centrum 3” podsumowanie działań projektowych za rok 2021 r.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Chełmnie realizuje projekt pn. „Rodzina w Centrum 3” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020  współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Oś priorytetowa 9 „Solidarne społeczeństwo”, Działanie 9.3. „Rozwój usług zdrowotnych i społecznych”, Poddziałanie 9.3.2. „Rozwój usług społecznych”.

W ramach projektu przy Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Chełmnie funkcjonuje Centrum Wspierania Rodzin w powiecie chełmińskim.

Celem CWR jest zapewnienie szerokiego dostępu do specjalistycznych usług wsparcia rodziny i pieczy zastępczej dla rodzin naturalnych i zastępczych poprzez zbudowanie zintegrowanego systemu pomocy dla rodzin w powiecie chełmińskim.

PROJEKT SKIEROWANY JEST DO :

  1. osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczonych społecznie w tym:

  • osób przebywających w pieczy zastępczej,

  • osób opuszczających pieczę zastępczą,

  • osób w rodzinach przeżywających trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo –wychowawczych, o których mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. 2020r. poz. 821 ze zm.);

  1. otoczenia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym: osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą.

Centrum Wspierania Rodzin udziela wsparcia uczestnikom w formie następujących usług:

1. specjalistycznego poradnictwa rodzinnego, tworzącego zintegrowaną usługę poradniczą poprzez indywidualne spotkania z członkami rodzin naturalnych
i zastępczych, w tym poradnictwo:

a) pedagogiczne, mające na celu m. in. wzmocnienie kompetencji rodzicielskich, poprawę relacji rodzic – dziecko, wspomaganie rozwoju dziecka, w tym dziecka niepełnosprawnego ze szczególnymi potrzebami rozwojowymi, ukierunkowanie procesu wychowawczego w przypadku dziecka zagrożonego niedostosowaniem społecznym, wzrost umiejętności wykorzystania przez rodzinę własnego potencjału, doświadczeń, możliwości, wzorców i tradycji. Jednostką miary poradnictwa pedagogicznego jest godzina zegarowa. W roku 2021 odbyło się 180 godzin poradnictwa pedagogicznego.

b)psychologiczne obejmujące m. in. relacje rodzinne, komunikację wewnątrzrodzinną, pełnienie ról w rodzinie, wartości rodziny i jej poszczególnych członków, ma na celu poprawę funkcjonowania społecznego rodzin z dziećmi w ich środowisku zamieszkania, pomoc w rozwiązywaniu kryzysów rozwojowych, rodzinnych, problemów emocjonalnych, trudności wychowawczych, wzmocnienie umiejętności radzenia sobie z problemami dotykającymi rodzinę, rozwiązywania konfliktów itp. Jednostką miary poradnictwa psychologicznego jest godzina zegarowa. W roku 2021 odbyło się 240 godzin poradnictwa psychologicznego.

c)logopedyczne, mające na celu wsparcie rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym z zakresu mowy i słuchu, poprawiające kompetencje uczenia się i komunikacji z otoczeniem. Jednostką miary poradnictwa logopedycznego jest godzina zegarowa. W roku 2021 odbyło się 95 godzin poradnictwa logopedycznego.

2. terapii rodzinnej grupowej i indywidualnej dla rodzin z problemami, której celem jest m. in. zidentyfikowanie problemów rodziny, określenie ich źródeł i wspólna praca całej rodziny nad zmianą, a tym samym uzyskanie wzmocnienia więzi, poprawa relacji w rodzinie, poprawa porozumiewania się, umiejętność wyrażania własnych uczuć. Celem jest również terapia uzależnień i współuzależnień w sytuacji występowania różnego rodzaju nałogów występujących w rodzinach objętych wsparciem w ramach projektu. Jednostką miary terapii rodzinnej jest godzina zegarowa. W roku 2021 odbyło się 115 godzin terapii.

  1. superwizja rodzin zastępczych oraz z problemami opiekuńczo-wychowawczymi, służąca m. in. weryfikacji kompetencji wychowawczych, ich doskonaleniu, przeciwdziałaniu wypaleniu pod okiem profesjonalnych superwizorów. Jednostką miary superwizji jest godzina zegarowa. W roku 2021 odbyło się 24 godziny superwizji.

  2. warsztaty dla rodziców naturalnych i zastępczych, zwiększające i wzmacniające ich kompetencje oraz umiejętności wychowawcze, służące m. in. poprawie komunikacji i relacji w rodzinie, w tym w relacjach rodzic-dziecko, nabywaniu umiejętności zarządzanie czasem, finansami, radzenia sobie ze stresem, warsztaty kompetencji społecznych /warsztaty jednodniowe, 6 godzin zegarowych, dla ok. 10 os./. W roku 2021 odbyło się 5 warsztatów dla rodziców.

4. zajęcia animacyjne dla dzieci rodziców korzystających z warsztatów w celu zapewnienia opieki nad dziećmi przez animatora podczas gdy rodzice uczestniczą w warsztatach poprzez organizowanie gier i zabaw edukacyjnych, np. plastyczne, manualne, prowadzenie ćwiczeń ruchowych i zabaw z dziećmi /6 godzin zegarowych/. W roku 2021 odbyły się 3 zajęcia animacyjne dla dzieci.

5. warsztaty dla dzieci i młodzieży, w tym socjoterapeutyczne dla przebywających w pieczy oraz z rodzin naturalnych z problemami opiekuńczo-wychowawczymi
w celu nabycia umiejętności, które zapobiegają niedostosowaniu społecznemu. /warsztaty jednodniowe, 6 godzin zegarowych, dla ok 10 os./. W roku 2021 odbyły się 3 warsztaty.

6. warsztaty dla osób przebywających i opuszczających pieczę zastępczą wzmacniające ich kompetencje w wypełnianiu ról społecznych, zwiększenie potencjału wychowanków wchodzących w proces usamodzielniania poprzez treningi umiejętności życiowych (np. ekonomicznych, zdrowotnych, kulinarnych) i społecznych /warsztaty jednodniowe, 6 godzin zegarowych, dla ok 10 os./. W roku 2021 odbyły się 4 warsztaty.

W ramach projektu przeprowadzone zostały także zajęcia profilaktyczno wychowawcze, mające na celu zapoznanie osób usamodzielnianych z alternatywnymi formami spędzania czasu wolnego. W zajęciach wzięło udział 5 uczestniczek projektu, dla których przeprowadzony został cykl zajęć Kangoo Jumps .

W ramach projektu współpracujemy z Fundacją DAJ SZANSĘ w Toruniu, która zrealizuje działania w zakresie wczesnej profilaktyki rodziców i dzieci w obszarze zaburzeń powstałych w wyniku kontaktu dziecka w okresie płodowym z alkoholem tj. z FASD – Spektrum Płodowych Zaburzeń Alkoholowych oraz zorganizuje i przeprowadzi kompleksowe, specjalistyczne usługi skierowane do rodziców, opiekunów i dzieci z syndromem FASD lub z podejrzeniem występowania tego syndromu na obszarze województwa Kujawsko – Pomorskiego. W roku 2021 przeprowadzono diagnozy 6 dzieci.

Łącznie w okresie od kwietnia do grudnia 2021 r. ze wsparcia w ramach projektu skorzystało 176 osób. Działania projektowe  realizowane są w okresie od kwietnia 2021r. do grudnia 2022r.  Rekrutacja uczestników odbywa się w sposób ciągły, zapraszamy do kontaktu. 

 

Więcej informacji dotyczących projektu można uzyskać w siedzibie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Chełmnie przy ul. Słowackiego 3, pokój nr 6 oraz pod numerem telefonu 56 677 24 49.

Osoba do kontaktu Aleksandra Kubacka – specjalista pracy socjalnej ds. wspierania rodziny i pieczy zastępczej.

Spotkanie świadomościowe/Konferencja

„ Reaguj! Dziecko to też człowiek! Stop przemocy!”

W dniu 7 czerwca 2022 r. odbyła się konferencja pn. „Reaguj! Dziecko to też człowiek! Stop przemocy!” zorganizowana przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Chełmnie we współpracy ze Stowarzyszeniem Rodzin Zastępczych i Adopcyjnych „Chełmno Dzieciom”  w Ośrodku ZAZ „Nad Jeziorem” w Chełmnie. Spotkanie zrealizowano w ramach projektu partnerskiego „Rodzina w Centrum 3”, w ramach Osi Priorytetowej 9 Solidarne Społeczeństwo,  Działania 9.3 Rozwój usług zdrowotnych i społecznych, Poddziałania 9.3.2 Rozwój usług społecznych w ramach części RPO WKP 2014-2020 współfinansowanej z Europejskiego Funduszu Społecznego.

W konferencji udział wzięli przedstawiciele instytucji pomocy społecznej  i wsparcia rodziny: Placówek Opiekuńczo Wychowawczych, Specjalistycznych Ośrodków Wsparcia, Ośrodków Pomocy Społecznej, PCPR-ów, ponadto Zespołów Kuratorskiej Służby Sądowej, Policji oraz rodziny adopcyjne i zastępcze z województwa Kujawsko – Pomorskiego. Gości powitał Starosta Powiatu Chełmińskiego i Burmistrz Miasta Chełmna.

Poruszano tematy i problemy, z którymi na co dzień borykają się nie tylko rodzice, ale też wszystkie w/wym. instytucje.

Poniżej krótka informacja o prelekcjach:

Pani Minister Barbara Chrobak mówiła o przemocy seksualnej wobec dzieci w obliczu polskiego prawa, o zmianach jakie powinny zajść w przepisach, by pomoc ofiarom przemocy mogła być bardziej efektywna. Pani Chrobak na co dzień bierze udział w pracach Państwowej Komisji do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletnich poniżej lat 15, i tymi doświadczeniami dzieliła się z zebranymi uczestnikami.

 Pani dr Iwona Palicka,  neuropsycholog, specjalista psycholog kliniczny, przedstawiała skutki traumy wczesnodziecięcej a nawet prenatalnej na późniejszy rozwój dzieci. Podkreśliła, że spożywanie alkoholu czy zażywanie substancji psychoaktywnych w ciąży, to dla dziecka trauma chemiczna, która zapisuje się w mózgu i zmienia jego funkcjonowanie. Wszystkie wypowiedzi i przykłady popierała danymi z badań polskich i światowych.

Sędzia Sądu Rodzinnego Pani  Marta Jarząbek – Słobodzian przybliżyła temat „dobra dziecka” w postępowaniach sądowych w kontekście i teorii i praktyki, opowiadała o sprawach, w których dochodzi do ograniczenia, zawieszenia lub odebrania władzy rodzicielskiej. Opisała ostatnie zmiany w Kodeksie Rodzinnym i Opiekuńczym dotyczące umieszczania małoletnich w formach pieczy zastępczej. Przedstawiła dobre praktyki wypracowane w sądach rodzinnych.

Założycielka  grupy FASmisja Pani Małgorzata Korolczuk, której misją jest edukowanie społeczeństwa na temat FAS, mama dwójki adopcyjnych dzieci ze zdiagnozowanym syndromem FASD i pełnoobjawowym FAS. Opowiadała o swoich doświadczeniach związanych z odkrywaniem czym jest FAS, aby pomagać własnym dzieciom. Przedstawiała różne ścieżki edukacyjne i związane z tym problemy dzieci i ich rodziców.

Psycholog, terapeuta a prywatnie mama adopcyjna dorosłych już dzieci – Pani Magdalena Bodziony przedstawiała zalety edukacji domowej u dzieci, w jaki sposób ten rodzaj nauczania pozwala szybko i skutecznie nadrabiać braki edukacyjne. Jak praktyki z czasów izolacji spowodowanej epidemią, pozwoliły na poszukanie nowych metod edukacji dzieci ze sprzężonymi niepełnosprawnościami.

Pani Aneta Miszczuk – Nowak – od kilkunastu lat prowadząca Rodzinny Dom Dziecka, na podstawie własnego doświadczenia, przedstawiła problemy dzieci z niepełnosprawnościami, w tym obciążone „upośledzeniem społecznym”, będące konsekwencją zachowań i decyzji dorosłych, w tym służb i sądów.

Wypowiedzi prelegentów niosły duży emocjonalny wydźwięk wśród słuchaczy, co w efekcie zrodziło wiele pytań na zakończenie spotkania oraz wymianę doświadczeń i informacji

Skip to content